touchstones presenteert i.s.m. orkest de ereprijs en Musis/Stadstheater de opera St. Louis Blues

De Nederlandstalige opera St. Louis Blues is gebaseerd op ware gebeurtenissen in het jaar 1939. Op 13 mei vaart het passagiersschip de St. Louis af van de haven van Hamburg naar Havana met 937 Joodse mensen aan boord. De vluchtelingen hopen zich in veiligheid te brengen door in Cuba een inreisvisum voor de VS te bemachtigen. Wat begint als een tocht vol euforie eindigt in deceptie: Cuba, de VS, Canada en Zuid-Amerika sluiten hun grenzen voor vluchtelingen. Na twee weken ronddobberen keert het schip met ruim 900 passagiers noodgedwongen terug naar Europa, alwaar voor de meesten hetzelfde lot wacht als voor miljoenen Joden ten tijde van WO II.
De geschiedenis herhaalt zich: 80 jaar na dato is het wrang te moeten constateren dat het lot van bootvluchtelingen ook heden ten dage ongewis is. De opera verbindt op theatrale wijze het verleden met het heden en zet aan tot her-over-denking.

Regie: Jeroen Kriek, Goos Meeuwsen en Helena Bittencourt
Compositie: Chiel Meijering
Libretto: Paul Binnerts
Muziekuitvoering: orkest de ereprijs o.l.v. Wim Boerman
Zangers / performers: Francisca Branco, Pim van Drunen, Luke Mitchell, Ginette Puylaert, Kristof Schliep, Jorien Zeevaart, Wiebe Pier Cnossen, Che-Sheng Wu, Maame Joses en 30 figuranten
Organisatie: Géraldine Lodders en Gerda Kalsbeek

Muzenzaal van di 10 t/m zo 15 september 2019


Voor de filmregistratie klik hieronder, voor meer informatie scroll naar beneden.

stichting touchstones presenteert i.s.m. orkest de ereprijs en MUSIS Arnhem de opera St. Louis Blues van 10 t/m 15 september 2019, Muzenzaal Arnhem. Ticketverkoop via Musis

touchstones, orkest de ereprijs en Musis Arnhem presenteren St. Louis Blues

De Nederlandstalige opera St. Louis Blues is gebaseerd op ware gebeurtenissen in het jaar 1939. In dat jaar vaart het passagiersschip de St. Louis met 937 Joodse passagiers aan boord af van Hamburg naar Havana. De vluchtelingen hopen zich in veiligheid te brengen door in Cuba een inreisvisum voor de VS te bemachtigen. Wat begint als een tocht vol euforie eindigt in deceptie: Cuba, de VS en Zuid-Amerika sluiten hun grenzen voor vluchtelingen. Het schip keert met ruim 900 Joden noodgedwongen terug naar Europa, alwaar voor de meesten hetzelfde lot wacht als voor miljoenen Joden ten tijde van WO II.
De geschiedenis herhaalt zich: 80 jaar na dato is het wrang te moeten constateren dat het lot van bootvluchtelingen ook heden ten dage ongewis is. Deze opera verbindt op onvergetelijke wijze het verleden met het heden en zet aan tot her-over-denking. De toekomst zal uitwijzen of meer medemenselijkheid blijvend een brug te ver is.


Speelplan:
Di 10 september 2019 - 20:00 uur
Wo 11 september 2019 - 20:00 uur
Do 12 september 2019 - 20:00 uur première
Vr 13 september 2019 - 20:00 uur
Za 14 september 2019 - 15:00 uur
Za 14 september 2019 - 20:00 uur
Zo 15 september 2019 - 15:00 uur
Zo 15 september 2019 - 20:00 uur


Compositie: Chiel Meijering
Libretto: Paul Binnerts
Regie: Jeroen Kriek, Goos Meeuwsen en Helena Bittencourt
Muziek: orkest de ereprijs o.l.v. Wim Boerman
Operazangers/performers: Francisca Branco, Pim van Drunen, Wiebe Pier Cnossen, Ginette Puylaert, Jan Kristof Schliep, Jorien Zeevaart, Luke Mitchell, Che-Sheng Wu, Maame Joses
en dertig figuranten


stichting touchstones
Stichting touchstones komt voort uit een reactie! De stichting wil met de projecten die zij initieert meewerken aan de uitbouw van een betere wereld.
Touchstones wil met de projecten die zij ontwikkelt en uitvoert zintuigen prikkelen en sensaties oproepen, mensen bewust laten worden van hun gevoelens en hun verbeeldingskracht stimuleren. De basis van samenwerking is vertrouwen en respect. Ze wil met open vizier kijken naar wat er speelt en wat er zich aandient. Cruciaal voor touchstones is zingeving: een boeiend wederzijds creatief proces op gang brengen, waarin samen gedeelde betekenissen worden ontwikkelt.
De winst van elk project, door touchstones ontwikkelt, is dat er met nieuwe ogen gekeken kan worden naar de wereld om ons heen.


Touchstones heeft in de afgelopen zes jaar furore gemaakt met Cirque de la Liberté, circustheater van artistiek hoog niveau met een lage drempel. Jaarlijks genieten ruim 5000 mensen van dit circusavontuur in de ASM-Haven van Arnhem.

orkest de ereprijs
orkest de ereprijs is hét ensemble voor nieuwe muziek in het oosten van Nederland. Het orkest werkt samen met vele partners en is gericht op interdisciplinariteit, educatie, talentontwikkeling en vernieuwing. Ook buiten Gelderland, nationaal en internationaal, heeft orkest de ereprijs met deze insteek een unieke, aantoonbare en erkende plaats in de wereld van door jonge mensen gecomponeerde muziek veroverd (Young Composers Meeting). Daarmee bereikt de ereprijs een breed en divers publiek: jong en oud, liefhebbers en professionals, niet-kenners en ingewijden.


orkest de ereprijs is een collectief van blaasinstrumenten met elektrische gitaren, piano en slagwerk. De opdrachten en concerten zijn multidisciplinair met een ruime keuze uit zangers, instrumentalisten, elektronische kunste-naars, dansers, theatermakers en filmers. Inmiddels heeft de ereprijs ruim 400 opdrachtcomposities uitgeschreven en uitgevoerd.


In november 2018 ontving artistiek leider Wim Boerman de Theo Bruins Prijs vanwege zijn inzet voor talentontwikkeling en muziekeducatie met orkest de ereprijs. De Theo Bruins Prijs is een prijs van de Gemeente Den Haag op voordracht van de Johan Wagenaar Stichting, bestemd voor een persoon die zich uitzonderlijk heeft ingezet voor het Nederlandse muziekleven.


Bezetting:
Wim Boerman - dirigent
Marije van den Berg - fluit
Jacqueline van Brink - fluit
Hans Witteman - klarinet
Sabine Laar - saxofoon
Ans van Dijk - saxofoon
Sjoerd Pauw - trompet
Jeroen van Dijk - hoorn
Peter de Hoop - trombone
Beppie Schalken - trombone
Dineke Griek - tuba
Aljosja Buijs - piano
Sjors van der Mark - elektrische gitaar
Herman Lamers - basgitaar
André Groen - slagwerk


Musis & Stadstheater Arnhem
Musis & Stadstheater Arnhem verbindt Arnhem met de rijkdom van kunst en cultuur, want cultuur maakt gelukkig! In onze twee huizen vertellen wij al meer dan 150 jaar oude en nieuwe verhalen: door muziek, theater en dans. We koesteren onze geschiedenis: Musis is de oudste actieve concertzaal van Nederland, en omarmen ook het nieuwe, actuele en anders-zijn programma, gemaakt door gevestigde en jonge creatieve makers. Kunst en cultuur zijn altijd in beweging, daarom verleggen ook wij voortdurend onze grenzen. Zo formuleren kunst en cultuur in onze huizen een antwoord op de actualiteit. Musis & Stadstheater verbindt zich met thuisstad Arnhem door bijzondere samenwerkingen die leiden tot een breed programma voor een breed publiek. In seizoen 19|20 is in de programmering een bijzondere rol weggelegd voor het oorlogsverleden van Arnhem. We herdenken de gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog en vieren onze vrijheid. Met de bijzondere opera St. Louis Blues wordt het herdenkingsseizoen 19|20 ingeluid.


Componist Chiel Meijering
Chiel Meijering studeerde compositie bij Ton de Leeuw, slagwerk bij Jan Labordus (Koninklijk Concertgebouworkest) en marimba en vibrafoon bij Jan Pustjens. Internationaal is hij één van de bekendste en meest gespeelde Nederlandse componisten. In december 2017 was er in Moskou en St. Petersburg een avond aan zijn muziek gewijd door het Moscow Contemporary Music Ensemble.
Meijering heeft tot nu toe een groot aantal stukken gecomponeerd (>700). Een zwaartepunt ligt hierbij op werken voor verschillende kamermuziek-formaties. Veel van deze composities zijn voor bekende ensembles geschreven, zoals het Aurelia Saxophone Quartet, het Cello Octet, het Mondriaan String Quartet, het Matangi String Quartet, Amsterdam Sinfonietta, het Amsterdam Guitar Trio en het Asko/Schönberg Ensemble.
Sinds 2000 interesseert Meijering zich steeds meer voor opera. Het overweldigende succes van zijn Alzheimer Opera, die in januari 2006 in het Muziekgebouw aan ’t IJ in première ging, was zijn doorbraak in dit genre. Al snel volgden verdere opera’s die in heel Nederland opgevoerd werden, waaronder: The Styx, Grenspost Zinnenwald, Blauwbaard, The Tempest en Orpheus. De opera St. Louis Blues schreef hij voor de bezetting van orkest de ereprijs en werd voor het eerst opgevoerd in 1995.


Librettist Paul Binnerts
Paul Binnerts, internationaal toneelregisseur, toneel- en roman-schrijver, woont en werkt in New York en Amsterdam. Paul regisseerde tal van stukken uit het wereldrepertoire (van Shakespeare tot Tsjechov tot Botho Strauss) en verwierf daarmee internationaal bekendheid. Ook schreef en regisseerde hij toneelstukken, waarvan sommige in de prijzen vielen: ‘Black Box’ (Biënnale Bonn, 2000), ‘Allein das Meer’ (Berliner Theatertreffen, 2006), naar de gelijknamige romans van Amos Oz, en ‘Mephisto’ naar de roman van Klaus Mann (Theaterfestival Amsterdam, 2006).
Twintig jaar na de eerste opvoeringen van de opera St. Louis Blues regisseerde hij In 2015 in Frankfurt zijn stuk ‘Transit’, naar de gelijknamige roman van Anna Seghers, over Duitse Joden, kunstenaars en intellectuelen die in Frankrijk op de vlucht slaan voor de nazi’s en via Marseille proberen te ontkomen.


Regisseurs:


Jeroen Kriek
Regisseur Jeroen Kriek werkt veelal met jonge acteurs voor een jong publiek. Hij verbindt de rauwe werkelijkheid van het leven met gestileerde theatervormen en maakt de puberale strijd om greep te krijgen op het eigen leven en het eigen functioneren tot een metafoor voor het menselijk handelen.
De afgelopen 30 jaar heeft Jeroen Kriek eerst onder de vlag van zijn Utrechtse theatergezelschap Growing up in Public en daarna bij The Young Ones in Zwolle meer dan 100 professionele theaterproducties gemaakt met, door en voor jonge mensen in de leeftijd van 8 tot 20 jaar. Kinderen, jongeren, studenten, net afgestudeerden en professionals. Die producties varieerden van klein & persoonlijk tot satirisch & politiek tot grootschalig & multidisciplinair (dans, film, muziek, tekst, spel).


Goos Meeuwsen
Goos Meeuwsen is afgestudeerd aan de École National de Cirque Montreal (Canada) in 2004 en werkt over de hele wereld. Hij is winnaar van de Annie Fratellini prijs van het Festival Cirque de Demain voor zijn clownswerk. Hij had de hoofdrol in, én was mede-creator van, de Las Vegasshow ‘Love the Beatles’ van Cirque du Soleil. Goos acteerde in de Multimedia theatervoorstelling ‘Paradis Perdu’ (Canada) en maakte en speelde in de clownstheatervoorstelling ‘Adios’ (Nederland/Argentinië). Hij had de hoofdrol in de circusvoorstelling ‘Angell’ van Cirque Bouffon (Duitsland) en maakte en speelde in de muzikale buitenvoorstelling ‘Mar Aberto’ (Brazilië). Hij regisseerde ‘Coulisse’ van Circus Starlight (Zwitserland) en de locatievoorstelling van het Canadese paviljoen tijdens de Wereld Expo 2010 in Shanghai, de theatervoorstelling ‘Uma Odisseia’, de muzikale Barokvoorstelling ‘Playing for Eurydice’ en de circustheatervoorstelling ‘Scintilla’. Ook was Goos regie-assistent voor de slotceremonie van de Olympische Winterspelen en de openingsceremonie van de winter Paralympics 2014.


Helena Bittencourt
Helena Bittencourt volgde zowel de Universitaire Theateropleiding (Uni-Rio) als de Braziliaanse Nationale Circusschool. Sinds jaar en dag combineert ze beide disciplines in haar werk. Ze maakte deel uit van de creatie en cast van veel geprezen producties zoals ‘Corteo’ van Cirque du Soleil en ‘Donka een brief aan Chekov’, geregisseerd door Daniële Finzi Pasca. Ook vertolkte ze de hoofdrol als zangeres in de musical ‘Havana Cafe’. Ze speelde, regisseerde en schreef de muzikale buitenshow ‘Mar Aberto’, gebaseerd op het boek ‘The Old Man and the Sea’ van Ernest Hemingway. Ze was protagonist in de show en multimedia-installatie ‘A Menina e o Pote’ en winnaar van Oi Futuro 2018 Edital. Ze schreef en regisseerde ‘Playing for Eurydice’ (Duitsland), de theatershows ‘Noites Brancas’, ‘O Crocodilo’ (Rio de Janeiro) en ‘Scintilla’ (Zwitserland). Ze was regie-assistent bij de slotceremonie van de Olympische Winterspelen en de openingsceremonie van de winter Paralympics 2014.
Goos en Helena vormden dit voorjaar de komische lijn in ‘Life the Show’ van Strut en Fret (Australië) en touren samen over de wereld met het theaterspektakel ‘Bianco su Bianco’ van Compagnia Finzi Pasca (Zwitserland) en ‘HumanActs’ (touchstones, Arnhem). Vanaf 2014 maken en regisseren Goos en Helena de succesvolle circustheatershows van touchstones ‘Cirque de la Liberté’. Als clown-characters stelen ze jaarlijks de harten van duizenden bezoekers.


Operazangers/performers:


Francisca Branco
Francisca Branco (Lissabon, 1991) is afgestudeerd in Political Science and International Affairs aan de Nova University of Lisbon. Ze startte haar klassieke zangstudie aan het Nationale Conservatorium van Lissabon en studeerde daarna bij bariton Rui de Luna Castilho en sopraan Ghislaine Morgan. In 2014 startte Francisca haar bachelor klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag bij Maria Acda-Maas, Sasja Hunnego en coach Phyllis Ferwerda. Momenteel is Francisca haar masteropleiding Early Music Singing aan het afronden aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.


Pim van Drunen
Tenor Pim van Drunen (25) studeerde deze zomer af aan de Master of Music aan het conservatorium van Tilburg in de richting Klassiek Muziektheater. Hij wordt gecoacht door Harry Ruijl (zang) en Mark van Nispen (correpetitor). Verder zong hij in vele operaproducties bij o.a. Opera Vlaanderen, Opera Zuid en Opera Spanga. Ook is hij geregeld te horen als solist in diverse oratoria en concerten. Daarnaast vormt hij samen met bariton Jop van Gennip een zangduo onder de naam Kleine Mannen, Grote Stemmen.


Wiebe-Pier Cnossen
Wiebe-Pier Cnossen is afgestudeerd als jazz-zanger (uitvoerend musicus) en zang klassiek aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. In 2003 studeerde hij met de rol van Papageno (Die Zauberflöte) summa cum laude af voor zijn Master aan de Nieuwe Opera Academie in Amsterdam en Den Haag. Hij volgde masterclasses bij o.a. Christina Deutekom, Rudolf Jansen, Mark Tucker, Ian Bostridge en Robert Dean. Wiebe-Pier soleerde bij o.a. De Nederlandse Opera, De Nationale Reisopera en het Residentie Orkest. Daarnaast geeft hij sinds 2010 les op het Conservatorium van Amsterdam.


Ginette Puylaert
De Nederlandse sopraan Ginette Puylaert behaalde haar master aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en ontving hiervoor een onderscheiding. Ginette zong als soliste bij o.a. de David Kweksilber Big Band, op het Grachtenfestival bij opera op Zak ‘Bastien & Bastienne BinnensteBuiten’, in ‘de Grens | een Kameropera’ gecomponeerd door Jan-Peter de Graaff en maakte haar solo debuut bij De Nationale Opera in 2017 in de productie ‘Monteverdi Madrigalen’. Binnenkort neemt zij de rol van Papagena op zich in de productie van ‘Die Zauberflöte’ door Opera Zuid.


Jan Kristof Schliep
De Duitse tenor Jan Kristof Schliep heeft operazang gestudeerd aan de Musikhochschule Hannover. Al tijdens zijn studie was hij gastsolist bij het Theater Lübeck en het Stadttheater Hildesheim. Na zijn studietijd was hij negen jaar vast ensemble-lid van het TfN · Theater für Niedersachsen Hildesheim, waar hij in meer dan 40 opera- en operetteproducties te zien en te horen was. Sinds 2017 woont hij in Nijmegen en zingt concerten en opera’s van barok tot hedendaags, zowel in Nederland als in Duitsland.


Jorien Zeevaart
Jorien Zeevaart is cum laude afgestudeerd aan het Rotterdams conservatorium Codarts. Tijdens haar opleiding behaalde zij als chansonnière de eerste prijs bij het Concours de la Chanson, Alliance Française. Sindsdien zijn haar werkzaamheden als zangeres en actrice divers; zo was ze het afgelopen jaar te zien in de voorstellingen ‘Brieven uit de Oorlog’ (Studio de Bakkerij), ‘Welstaat’ (Kameroperahuis) en ‘Bloedbroeders’ (Theater Rast). Daarnaast is Jorien leadzangeres bij The Koos Mark Big Band, heeft zij haar eigen jazzcombo en is ze werkzaam als stemactrice.


Luke Mitchell
In 2016 behaalde de Britse tenor Luke Mitchell zijn master in opera aan het Conservatorium Maastricht en ontving hij een onderscheiding voor zijn optreden als Petit Veillard/Rainette in ‘L’Enfant et les sortilèges’. In seizoen 2017/18 was Luke te zien als Kaspar in ‘Amahl and the Night Visitors’ bij Openluchttheater Valkenburg, als Pietro in ‘Les Brigands’ bij The European Opera Academy, en als Messagero in ‘Aida’ bij Opera Spanga. Daarnaast treedt Luke op in prestigieuze operakoren, onder meer bij Opera Vlaanderen.


Che-Sheng Wu
Che-Sheng voltooide zijn percussiemaster aan ArtEZ Conservatorium Zwolle. Hij is sinds 2014 verbonden aan de curricula van Moving Academy for Performing Arts in Amsterdam. Na jarenlange training is hij nu muzikant en mime-artiest. In 2019 trad hij op in twee mime-producties: met Michael Helmerhorst in ‘GIZMO’ (4 sterren beoordeling in de Theaterkrant) en in ‘SWARM’ van Fabian de la Quintana (op het Mime Wave Festival in Kiev). Che-Sheng ging in première met zijn solo-percussie-recital ‘Pas de Deux’ in Studio Mapa Nederland en werd daarbij gecoacht door Ide van Heiningen.


Maame Joses
Soulvolle liedjes recht uit het hart, dat typeert singer songwriter Maame Joses. Akoestisch op gitaar of voluit met band, ze verrast door eigenzinnige covers en zelfgeschreven materiaal. Een diepe stem neemt de luisteraar mee naar haar beleving, haar verhaal.
Van klein en gevoelig tot ritmisch en groots, Maame geniet sinds 1997 van gedichten en liedteksten schrijven en zingen. Hierbij de uitnodiging om mee te gaan naar Maame’s wereld van soul, pop, blues, gospel en folk! Maame is opgegroeid in Engeland, Ghana en Nederland en geniet van internationale muzikale invloeden. Ze speelde met Frank Boeijen in Nederland en België. In 2010 behaalde ze de halve finale in de competitie ‘de Grote Prijs van Nederland’ samen met Clemens Horn (toetsen) en Bram Bokken (gitaar). Zo ook bereikte ze in 2012 de halve finale van de ‘The Voice of Holland’.


Figuranten:
Alida Bakker, Angelina van Heumen, Angelique van Haeren, Anne Edens, Bart van Breeschoten, Bianca Bruntink, Damian Smits, Manon Hayden, Eddy Melenhorst, Frenny Kuijpers, Jan Bredie, Jan Eikelenboom, Jan Liethof, Jelena van Marle, Kees van ’t Hoff, Lucas de Wijk, Marion Klijn, Marja van Almelo, Otis Krijnsen, Theo Krijnsen, Paula Pegman, Peet van Remmerden, Rob Matser, Robert Heijnen, Sanne Krijgsman, Sarah van Basten, Terese Rutten, Thea Te Dorsthorst, Tove Edens, Vincent Zaaijer, Yvonne Ubben, Zeynep Demir


Verder werken mee:
Repetitor: Charlie Bo Meijering
Lichtontwerp: Andre Goos
Lichttechniek: Iwan Kolk
Geluidstechniek: Nina Kraszewska
Videomapping toneelbeeld: Peter van Til
Videoregistratie voorstelling: Ivo Voragen, Chris Blokhuis
Educatie: Floris Rijsdam
Kostuumontwerp & props: Gregorie Bolder en Géraldine Lodders
Decorbouw: Allroundmannen
Productieleiding: Marjolein de Graaf
Productieassistentie: Yvet Verboon
Marketing: Rosalie Zwart en Marlon Janssen
Social Media: Pappenheimers
Coördinatie Productie & Events Musis: Mike van Dalm
Organisatie en technische ondersteuning: Pieter Jongelie
Organisatie en art-directie: Géraldine Lodders
Organisatie en zakelijke leiding: Gerda Kalsbeek


De opera St. Louis Blues hebben we kunnen realiseren mede dankzij de steun van onze partners en supporters:
Gemeente Arnhem
Gemeente Apeldoorn
Provincie Gelderland
Veluwe Remembers
Fonds Podiumkunsten
Stichting Ondernemersfonds Arnhem
Arnhem Ambassadeurs
Prins Bernhard Cultuurfonds
Arnhemse Stichting Bijzondere Noden
Kohlmannstichting
Promosign
Donemus Publishing B.V.
Musis & Stadstheater Arnhem
2Switch
NICO&CO ontwerpers